Valjasta ergonomia hyväksesi

Onko sinulla jo hyvät työskentelyvälineet kotitoimistolla, mutta mietit, miten ne säädöt nyt menivätkään? Parhaimmastakaan työpöydästä tai –tuolista ei ole hyötyä, jos mitat eivät ole kohdallaan. Miten hyödynnät ergonomiatuotteet oman terveytesi ylläpitämiseen?

1. Säädä pöytä oikealle korkeudelle.

Sinun tulisi säätää pöytä sellaiselle korkeudelle, että voit antaa kätesi levätä näppäimistöllä ja hiirellä noin 90 asteen kulmassa eivätkä hartiasi nouse kohti korvia ja jännity kurkotellessa. Ota tämä sama mitta huomioon sekä istuessa että seisten työskennellessäsi.

2. Näytön paikka

Näyttö tulisi olla sellaisella korkeudella, että voit pitää niskan ja pään asennon pystyssä ja kykenet katsomaan näyttöä pelkästään katseen suuntaamisella alaviistoon niin, että päätä ei tarvitse taivuttaa alaspäin.

3. Tuolin korkeus

Varsinkin perinteisessä liikkumattomassa tuolissa on tärkeää, että saat asennollesi vakautta myös jalkojesi kautta. Aseta tuoli sellaiselle korkeudelle, että voit pitää jalkapohjasi tukevasti maassa.

Muista myös nämä ergonomia-asiat!

1. Liike istuessa

Istumatyössä on tärkeää, että nouset seisomaan vähintään kerran tunnissa tai voit myös kokeilla tuolia, jolla saat jatkuvasti hieman liikettä kroppaan.

2. Liike seisoessa

Myös seisomatyössä keho voi jämähtää jos asentoa ei vaihda riittävän usein. Jalan painon siirrot, esimerkiksi toisen jalan tuominen eteen ja näiden vaihteleminen voi olla yksi keino saada asentoon vaihtelua. Vois myös kokeilla toimisiko sinulle tasapainolauta alustaksi, jolloin liikettä tulee kehoon jatkuvasti, saat samalla kehitettyä lihaksiasi ja aktivoitua aineenvaihduntaasi entistä tehokkaammin.

3. Riittävä valaistus

Hyvään ergonomiaan kuuluu myös riittävän kirkas valaistus. Jos teet töitä hämärässä, asentosi voi alkaa pikkuhiljaa siirtyä eteenpäin kurkotellessasi näyttöä tai muistiinpanojasi kohti. Pidä myös huoli, että silmälasisi ovat ajan tasalla näkökykysi kanssa. Yksi helppo keino näytöltä lukemisen helpottamiseen on suurentaa tekstiä. Se onnistuu esimerkiksi painamalla Ctrl -näppäintä ja pyörittämällä hiiren pyörivää osaa samanaikaisesti. Selaimessa pääset nopeasti takaisin 100 % suuruuteen painamalla Ctrl + 0 (nolla).

4. Hymyilevät hartiat

Muista myös oma kehon kannattelu. Missä tahansa tuolissa voi röhnöttää huonossa asennossa. Hyvällä ryhdillä ei tarkoiteta sotilaallista, jähmettynyttä asentoa, vaan rennon aktiivista kehoa. Voit hakea hyvän ryhdin ajatusta esimerkiksi erilaisilla mielikuvilla. Pilates-ohjaajani kehottaa meitä usein tunnin lopuksi muistuttamaan rintakehällemme hymyilevää asentoa, jolloin olkapäät saavat olla kevyesti avoimessa asennossa, eivät eteenpäin kääntyneinä. Itseäni auttaa usein myös mielikuva siitä, että päälaelta lähtee näkymätön naru kattoon, jolloin ryhtini suoristuu automaattisesti.

Johanna

Kirjoittaja on lukulasit omaava, pilatesta harrastava etäduunilainen, jonka työergonomiaa auttaa usein myös työhuoneen kaapissa sijaitseva silmälasien puhdistusaine.

Submit a Comment