etätyö-kotitoimistolla

Jääkö etätyö uudeksi normaaliksi?

Tänä keväänä suurin osa työssä käyvistä joutui koronan vuoksi etätyöhön ja hoitamaan velvollisuudet kotoa käsin. Tähän tarvittiin valtavasti uusia ohjelmia omaksuttavaksi sekä aimo annos rohkeutta ja oppimista. Varmasti jokainen on kokenut tänä aikana stressiä ja ehkä jopa ahdistusta uuden omaksumisesta. Mutta on myös niitä, jotka ovat kokeneet etätyön tekemisen mielekkäämmäksi, kuin työpaikalla työskentelemisen.

Ylen kyselyn mukaan yli miljoona suomalaista siirtyi etätyöhön ja jopa noin puolet heistä haluaa jatkaa tällä tyylillä koronan jälkeenkin. Erityisesti naiset ovat halukkaita siirtymään yhä useammin kotona työskentelemiseen työpaikalla työskentelyn sijaan.

Tehokas etätyö

Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Juho Rahkosen mukaan työpäivä kotona voi olla tehokkaampi kuin työpaikalla, sillä käytäväkeskustelut ja kahvittelut jäävät pois eikä työmatkoihin kulu aikaa. Toisaalta ollaan myös spekuloitu sillä, mitä tapahtuu sosiaalisille suhteille ja saako etätyö aikaan apatiaa näiden vähentyessä.

Entä tuki- ja liikuntaelinsairaudet? Kuka huolehtii kotitoimiston ergonomiasta? Kun istumme tehokkaasti paikallamme päivästä toiseen ilman työkaverin luokse kävelemistä, käytäväkeskusteluja ja kahvihetkiä, jotain varmasti alkaa tapahtua myös fyysiselle kunnolle.

Etätyöpiste kuntoon

Kaikki tietävät, että liika istuminen ei ole meille hyväksi. Lihakset jumiutuvat, aineenvaihdunta hidastuu ja kunto heikkenee. Ollaan myös todettu, että seisominen koko työpäivän ajan voi aiheuttaa terveysongelmia. Mikä siis olisi se sopiva ja paras keino huolehtia itsestä työpäivän aikana?

Monet fysioterapeutit suosittelevat tähän ratkaisuksi liikettä. Olipa työpiste millainen tahansa, paras keino kropan kunnossa pitoon on se, että vaihdat asentoa työpäivän aikana riittävän usein. Kannattaa käyttää hieman aikaa siihen, että löytää itselleen sopivimman keinon lisätä liikuntaa työpäiviinsä myös etätyössä.

Helpoimmat keinot asennon vaihtamiseen lienevät hyvät toimistokalusteet, kuten esimerkiksi nostettava pöytä. Nykyisin on tarjolla monenlaisia sähköpöytiä sekä veivillä ylös kammettavia pöytiä, jotka voidaan nostaa reilusti yli metrin korkeuteen. Kannattaa valita sellainen tyyli, jota tulee käytettyä. Jos epäilet jaksatko kammeta pöytää käsin ylös edestakaisin, on varmasti järkevintä satsata heti alkuun sähköpöytään.

Myös tuolin valintaan kannattaa kiinnittää huomiota. Tuolin ja käsinojien korkeus tulisi olla säädettävissä. Myös satulatuoli tai muu käsi- ja selkänojaton tuoli voi olla hyvä valinta. Näin edistät aineenvaihduntaasi työpäivän aikana myös istuessa, eivätkä lihakset jämähdä niin helposti. Seisomisessa liikettä kehoon voi antaa myös erilaiset tasapainolaudat ja jollakin saattaa istuimena toimia vaikkapa jumppapallo.

Muista kuitenkin, että paraskaan istuin tai modernein liikkuva pöytä ei auta kehoasi voimaan hyvin, jos ne nököttävät käyttämättöminä ja säätämättöminä. Ota siis reippaasti liikunnallinen asenne työtyöskentelyysi ja säädä työpiste itsellesi sopivaksi ennen työpäivän alkua.

Pidä huoli itsestäsi etätyössä, niin vanhempi itsesi kiittää sinua tulevaisuudessa!

Johanna

————

Kirjoittaja on pitkänhuiskea etäduunilainen, joka kamppailee välillä selkä-, niska- ja päänsärkyjen kanssa ja jolla on seuraavana hankintalistalla sähköpöytä.